Lego-business-cards.jpg

Egyesek vonakodnak tőle, mások égig magasztalják az outsourcing manapság oly népszerű "termékét". Ahogy munkám során egyre inkább betekintést nyerek egy-egy támogató központ életébe, még mindig azt tapasztalom: a Shared Service Centerek működtetése továbbra is költség hatékony megoldás a multinacionális mamutvállalatok számára.

 

Vállalati oldal: Miért hatékony az SSC?



A shared service egy működési filozófia, amelynek lényege, hogy a back office, support, vagy a nem stratégiai tevékenységeket a cégek centralizálják. Ezek közé a szolgáltatások közé sorolhatjuk például a pénzügyi és bérezési, a beszerzési, ügyfélszolgálati, az adminisztratív HR és az IT támogatói tevékenységeket. Ideális esetben azok a cégek, amelyek ezt a modellt követik, jelentős költség megtakarítást érhetnek el a központosított és standardizált folyamatokkal. Az egy helyen végzett tevékenység kevesebb technológiai befektetést, kisebb irodahelyiséget és átlagosan 30%-al kevesebb munkavállalót igényel, mint ha ugyanezt a tevékenységet több helyszínen látná el a vállalat. Ráadásul az adminisztrációs költségek jelentős csökkentése figyelhető meg (Forrás: SSC Guide).

 Magyarországra már 41 multinacionális vállalat vezette be ezt a működési formát, a főváros mellett olyan régiókban, mint Budaörs, Békéscsaba, Debrecen, Miskolc, Pécs, Székesfehérvár, vagy Vasvár. Országunkban az anyaországnál (általában USA, Németország vagy Nagy-Britannia) sokkal alacsonyabb költségen lehet egy hasonló komplexumot működtetni, ráadásul viszonylag képzett munkaerő és kielégítő technikai háttér is jár mellé.

Az SSC-k jellemzője továbbá az egyértelmű, átlátható szabályrendszer, a "soknyelvűség", az internet alapú integrált rendszerek, szoftverek segítségével a pontos, a világ bármely szegletéből hozzáférhető adminisztrációs tevékenység, és a frissen felszívott fiatal munkaerő. A legfőbb alapszabály: "gyorsan és hatékonyan reagálni az ügyfél (ami lehet külső, megbízó szervezet vagy a saját cég adott országban lévő leánya) problémáira, kérdéseire."



Munkavállalói oldal: Mit nyújt az SSC?



Az SSC-k számára a potenciális munkatárs rugalmas, terhelhető, ügyfél-orientált és közel áll hozzá a kozmopolita gondolkodásmód. A cégek szeretik a saját formájukra alakítani az újdonsült, tehetséges munkaerőt. A leginkább az egyetemről kilépett és a maximum 1-2 éves tudással rendelkező fiatalok tökéletesen megtalálják a számításukat az effajta központokban. Nem feltétlenül álommunkát végeznek eleinte, de az kétségtelen, hogy a későbbi karrierjük kitűnő alapozója lehet az SSC.

Magyarországon ma megközelítőleg 22.000 munkavállaló dolgozik Shared Service Centerekben. Az SSC-s pályázók lelkes, nyílt és rugalmas pályázóknak számítanak tapasztalataim szerint. Általában az előrelépési lehetőséget, a nyelvek használatát, a külföldi kiküldetés lehetőségét és a modern környezet emelték ki az SSC pozitívumaként, a túlszabályozottságot vagy túlzott kontrollt pedig negatívumként. Érdekes, hogy néhányan a káoszt, a túlzott terhelést és az alacsony bérezést is megemlítik. Jellemző, hogy a vezetők viszonylag korban is közel állnak a beosztottakhoz és a hagyományos formához képest gyakrabban van lehetőség részt venni céges képzéseken, tréningeken.

Az SSC-k legfontosabb jellemzője a nyelvtudás kiaknázása, hogy egyre több és több ország támogatását tudják egy helyben ellátni. Az angol mellett legalább egy másik idegen nyelv magas szintű ismerete gyakran többet nyom a latban a szakmai tudásnál. Keresett a spanyol, francia, olasz és német nyelv, de már igazán felkapottak lettek az északi, a baltikumi és a török nyelvek  is.  A keresői oldalon talán a flamand és a mandarin a kedvenc kihívás J.  A szolgáltató központokban szép számban találkozhatunk hazánkban élő külföldiekkel is, érdekesség lehet, hogy a munkatársi viszony által bele láthatunk a kultúrájukba és szokásaikba.

Az interjúztatás legjellemzőbb pontja a nyelvtudás alapos felmérése; nem ritka, hogy a világ másik országából jött manager interjúztat és végig angolul és egy adott másik nyelven folyik a beszélgetés. Általában mindössze két körrel lehet számolni, de előfordulhat csoportos állásinterjú, AC is.

Egy SSC-nél általában 2-3 évet töltenek el a pályakezdők a tapasztalataim szerint. Ha valaki mégis elég kitartó és megszállottja egy-egy nyelvnek, biztos anyagi környezetben gyorsan lépkedhet felfelé a ranglétrán és válhat pár éven belül otthonos vezetővé.

Összességében azoknak a fiatal munkavállalóknak ajánlom az SSC-ket, akik szeretnének alaposan elsajátítani szakmai ismereteket idegen nyelven és kedvelik a pontosan meghatározott szabályokat és működési elveket, egy multinacionális cég által nyújtott anyagi biztonságot, de azért a rátermettségnek és a vezetői ambícióknak sincsenek hiányában.

A bejegyzés trackback címe:

https://fejvadaszom.blog.hu/api/trackback/id/tr904622226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása